Karayolları Trafik Kanunu’na Elektrikli Skuter (Scooter) Dokunuşu

Karayolları Trafik Kanunu’na Elektrikli Skuter (Scooter) Dokunuşu

31 Aralık 2020 0 Yazar: Emre Yılmaz

Ülkemizde özellikle son zamanlarda kullanımı oldukça artan bir taşıt var: Elektrikli Skuter.

Martı, BinBin, Mobi gibi elektrikli skuter kiralama firmaları sayesinde görünür olan bu aletler bireysel olarak da sıkça kullanılmaya başlanmıştır. Hatta İstanbul Çağlayan Adliyesi’ndeki bazı güvenlik görevlileri de görevleri gereği adliye binası içerisinde bu taşıtları kullanmaktadırlar.

Kullanımın artması ve çeşitli olayların yaşanması ile bu taşıtların trafikteki hakları ve sorumlulukları ile ilgili sorular ve sorunlar ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda 7261 sayılı Kanun ile Karayolları Trafik Kanunu’na elektrikli skuter ile ilgili maddeler eklenmiş ve konuya yasal bir çerçeve çizilmiştir.

Günlük kullanımda scooter olarak kullanılsa da, kanunda “skuter” olarak tanımlandığı için ben de bu yazıda skuter olarak kullanacağım.

E-skuter Nedir?

Kanundaki tanımı ile elektrikli skuter ya da e-skuter, “Hızı en fazla 25 km/saate ulaşan, tekerlekli, ayak tahtası ve tutamağı olabilen, dikey bir direksiyon mekanizması içerebilen ve ayakta kullanılan taşıtlardır.”

Hangi Yolları Kullanabilecekler?

Kanundaki “Bisiklet Yolu” tanımı, “Bisiklet ve elektrikli skuter sürüşüne ayrılan, taşıt yolu ve yaya alanları ile kesişim noktaları hariç diğer araç ve yaya trafiğine kapalı yoldur.” şeklinde değiştirilerek, bisiklet yolları e-skuterlere de açılmıştır.

Ayrıca Kanuna “Bisiklet şeridi” hükmü eklenmiş ve “Yol seviyesinde bisiklet ve elektrikli skuter kullanımı için özel olarak belirlenmiş ve yer işaretlemesi ile ayrılmış bölümdür.” şeklinde tanımlanmıştır. Buna göre yol seviyesinde özel olarak ayrılmış ve yer işaretlemesi ile belirlenmiş “bisiklet şeritlerinde” de e-skuterler kullanılabilecektir.

Dolayısıyla bisikletlerde de olduğu gibi, bisiklet yolu veya bisiklet şeridi var ise taşıt yolunda e-skuter kullanılması yasaktır.

Bisiklet yolu veya bisiklet şeridi yok ise taşıt yolunun sağ şeridinde, yan yana ikiden fazla olmamak kaydıyla kullanılabilecektir.

Bu kapsamda kanunda daha önce bisikletliler ile ilgili düzenlenmiş olan; sürücülerin sağa ve sola dönüşlerinde, bisiklet yolunda ve bisiklet şeridinde geçiş yapan bisikletlilere ilk geçiş hakkını verme zorunluluğu, aynı şekilde bisiklet yolunda ve bisiklet şeridinde geçiş yapan e-skuterler için de geçerli hale getirilmiştir.

E-skuterler, bisikletlerde de olduğu gibi otoyollarda ve yayalar için ayrılmış yerlerde kullanılamazlar. Ancak bisikletlerden farklı olarak, şehirler arası karayollarında ve azami hız sınırı 50 km/s üzerinde olan karayollarında da kullanılamazlar.

Karayolları Genel Müdürlüğü’ne yüklenen görevlerden biri, trafik güvenliğinin ve teknik koşulların sağlandığı yerlerde,  banketleri bisiklet şeridi olarak işaretlemek ve buraları bisiklet kullanımına uygun hale getirmektedir. Yapılan değişiklikle birlikte, bisiklet şeridi olarak ayrılacak olan banketler, e-skuterlerin de kullanımına uygun hale getirilecektir.

Kullanmak İçin Gerekli Şartlar ve Tabi Olunan Kurallar Nelerdir?

Karayolları Trafik Kanunu’nda motorsuz taşıtların kullanılabilmesi için belgeye veya ehliyete gerek olmadığı düzenlenmiş ancak bazı yaş sınırlamaları getirilmiştir.

Trafik düzeni içerisinde bisiklet kullanabilmek için 11 yaşını tamamlamış olmak ve bedensel ve ruhsal bakımdan sağlıklı olmak şartı arandığını daha önceki yazımda anlatmıştım.

E-skuter için de bu düzenleme ile 15 yaşını tamamlamış olmak ve bedensel ve ruhsal bakımdan sağlıklı olmak şartı getirilmiştir.

Bunlarla birlikte e-skuter kullanıcıları, manevra için işaret verme halleri dışında skuteri iki elleriyle birden kullanmak zorundadırlar. Ayrıca elektrikli skuter ile sırt çantası (sırtta taşınabilen kişisel eşya olarak belirtilmektedir) harici yük ve yolcu taşınması da yasaktır.

Detaylı Hususlar İçin Yönetmelik Bekleniyor

E-skuter ve kullanımına ilişkin diğer hususlar İçişleri Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek.

Bu yönetmelik ile, Karayolları Trafik Yönetmeliği’nde bisiklet için düzenlenmiş olan hususlara benzer özel düzenlemeler getirilmesi bekleniyor.

Av. Emre Yılmaz

İletişim